Followers

Friday, January 28, 2011

Muhasabah Diri Yang Sebenar

Assalamualaikum untuk semua....harap kita semua sihat dalam lindunganNya...bagi yang kurang sihat tu mungkin ia sedikit sebanyak penghapus dosa-dosa kecil di dunia ini...InsyaAllah..


Entry kali ini ak nak kongsikan selayar kisah untuk semua sebagai renungan kita bersama dalam mentafsir  "Siapa Diri Kita Sebenarnya"..
Diharap post kali ini akan memberikan input yang baik dalam memperkasakan keimanan kita kepada Allah sebagai hambaNya..insyaAllah..


Jom Kita Selaminya Bersama....


Ak duduk disini..di  "KUIS".. nun jauh teringat pesanan ayahnda dan ibunda di Penang..."sudahkah di Qada" Solat yang lepas-lepas? kalau tidak ingat, gantikanlah dengan mengira berapa usia kita sekarang ditolak kira-kira 10 tahun dari mula akil baligh kita.."Subahanallah", betapa alpa nya diriku yang kerdil ini..Sesungguhnya Engkau Maha penerima taubat kami..


Peringatan buat diriku..dan semua yang seringkali LUPA..adakah kita seorang islam??? Pernahkah kita terfikir.. hidup kita ini hanyalah sementara..Sampai waktu tika dan masanya kita akan pergi menemui Allah..Apakah bekalan dan persediaan kita menempuh hari kematian..Dalam kita mengejar kejayaan dunia, kita sering lupa bahawa tujuan kita hidup yang sebenar..apakah pilihan kita?? Beruntunglah orang-orang yang berebut-rebut menagih ihsan dan kasih sayang Allah..Sesungguhnya keredhaan Allah yang kita mampu cari.




Kalau kita lihat dunia yang semakin tua ini sering ditimpa masalah. Ini sebenarnya adalah ujian daripada Allah kepada kita..Adakah kita benar-benar menginsafinya.. Semua ini adalah bala!! sebagai tanda kemurkaan Allah!! Adakah kita benar-benar orang islam?? Maka, adakah kita fikir bahawa kejayaan kita di Universiti  dapat membawa kita ke Syurga? Adakah kita fikir bahawa dengan kejayaan kita adalah kerana usaha dan ikhtiar sendiri..


Tidak malukah kita mengaku diri kita hebat, rajin, bijak..Padahal semuanya adalah kurniaan dari Allah dan segala kelebihan yang ada pada diri kita sumua datang dari Allah..
Adakah kita yakin kita seorang Islam?? Sedangkan Rabiatul Adawiah sampai tidak mahu melupakan Allah walau sedetik sekalipun.. Hassan Al-Basri pula menangis sehingga mengalir air mata kerana menyesal melupai Allah dalam beberapa minit.. Tetapi mengapa kita pula masih LEKA dibuai perasaan.. tidakkah kita berasa rugi kerana kurang berzikir kepada Allah.. tidakkah kita berasa rugi kerana kurang berselawat kepada Rasulullah...siapa diri kita sebenarnya?? kita hanyalah manusia yang berasal dari sekepal tanah yang hina!!!


Apakah kita yakin kita bertuhankan Allah??? Maka, mengapa kita tidak mahu mengejar Dia.. mengapa kita masih mendedahkan aurat.. mengapa kita masih tidak mahu menuntut ilmu.. Syariat,  Tariqat,  Hakikat  dan  Makrifat,  Feqah  dan  tasauf...tidak malukah kita kerana gagal menghuraikannya, jauh sekali dari mengamalkannya.






Selain itu, cuba kita tanyakan diri..apakah yang kita lakukan sebaik sahaja terdengar Azan berkumandang?Adakah kita senyap dan menghayati setiap kalimah Azan yang dilaungkan dan menjawab dengan sebaiknya?Atau adakah kita bingkas bangun untuk membersihkan diri dan mengambil wudhu' untuk mengerjakan solat?Atau pun adakah kita membiarkan Azan yang berkumandang itu habis sendiri sedangkan kita masih petah berbicara dan berbual dengan rakan?Berlainan lagi dengan Azan melalui corong radio mahupun tv,berapa banyak yang terus menghayati daripada terus beralih ke rancangan yang lain? Tepuk dada tanyalah Iman,bicaralah pada fikiran.


Rasulullah saw bersabda: "Kunci syurga itu solat."
"Siapa menjaga solat lima waktu dgn menyempurnakan segi lahirnya dan waktu2nya,maka untuknya ia merupakan 'nur' dan pegangan pada hari kiamat.Dan siapa mensia-siakannya,akan dihimpunkan bersama2 Firaun dan Hamman."





Ingatlah..selagi kita terdengar kalimah ALLAH dari azan ini dilaungkan,persiapkan diri untuk solat.Kerana kita tidak tahu sampai bilakah lagi laungan ini akan kedengaran di cuping telinga,kerana andai panggilan menghadapNya sudah tiba,sudah tentu kita tidak mampu menangguhkannya apalagi mengelak.Akhir kata..segala yang baik datang dari ALLAH SWT dan yang buruk pun datang dari ALLAH SWT atas kelemahan diri sendiri..Wallahu wa’lam…

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...