Followers

Tuesday, July 3, 2012

Di Ambang Ketibaannya….


Bismillahirrahmanirrahim....

Assalamualaikum...

YA ALLAH BEGITU PANTAS WAKTU BERLALU. KINI RAMADHAN SUDAH KIAN DI AMBANG KETIBAANNYA. SEMOGA KAMI MENJADI SALAH SEORANG DALAM TAKDIR-MU YANG AKAN TERUS BERADA DI DALAM BULAN-MU YANG SUCI PENUH BARAKAH ITU…..




Alhamdulillah terima kasih ya Allah..Maha suci Engkau masih lagi memberi kesempatan kepada diri ini. Aku mohon kepada Mu agar aku dapat bertemu dengan bulan yang penuh Mulia yang semakin diambang ketibaanya..insyaAllah..

Setiap tahun Ramadhan yang suci ini adalah ujian kelazatan ibadah bagi seorang hamba. Kadang-kala bulan Ramadhan ini bagaikan mahu menduduki musim peperiksaan. Begitulah Ramadhan.

- Jom cepat-cepat kita siapkan kerja kita sebab nanti nak puasa pulak!
- Jom cepat-cepat jom buat program, nanti puasa susah dah penat!
- Jom cepat-cepat aku nak belanja hang makan, kita pi pekena ikan bakar. Ramadhan nanti  tak boleh makan tengahari bersama dah!

Itulah antara ungkapan yang sering kita dengar. Namun amat jarang kita dengar bicara seumpama ini:

- Jom cepat-cepat buat persediaan, Ramadan dah dekat.
- Jom cepat-cepat tambahkan ilmu tentang ibadah yang terbaik sepanjang Ramadhan.
- Jom kita terus berdoa agar dapat bertemu Ramadan kali ini!

Ramadan akan tiba tidak lama lagi. Jika kita merindukan kehadiran yang indah, inilah masa bahagia, masa betapa dekatnya jiwa kita bersama Allah SWT, inilah waktu kedamaian.

Semoga amalan Ramadhan kita pada tahun ini sentiasa lebih mantap daripada yang lalu. Jika amalan baik yang kita pupuk sepanjang Ramadhan ini boleh dipegang, diamal dan dipraktikkan di luar musim Ramadhan, alhamdulillah kita sudah berjaya memberkukuhkan diri kita dengan hal-hal kebaikan. Andai belum begitu mantap, berusahalah agar Ramadhan kali ini yang akan kita jalani adalah yang terbaik dan terhebat serta tidak disia-diakan begitu sahaja.

Berpisah dengan bulan ini bermakna kita meninggalkan kesempatan meraih pahala kebaikan yang berlipat ganda. Maka, perpisahan dengan bulan ini pula, bererti kita kehilangan dua keajaiban kegembiraan di kala berbuka puasa.
Perpisahan dengan bulan ini juga adalah hilangnya kesempatan kita untuk memperoleh keampunan Allah terhadap dosa yang tidak sanggup kita kira lagi. Selesai saja Ramadhan bermakna lenyapnya kesempatan kita untuk menunaikan solat malam dengan jaminan pahala ampunan atas dosa dan kesilapan yang kita sudah tenggelam di dalamnya.

Oleh itu, contohilah Nabi kita Rasulullah SAW yang sentiasa mencari malam Lailatul Qadar dan memerintahkan sahabat mencarinya. Beliau membangunkan keluarganya pada malam sepuluh terakhir dengan harapan mendapat malam Lailatul Qadar.

Usahlah menunggu hari-hari terakhir menjelang perpisahan dengan bulan penuh kemuliaan ini. Gigihkan usaha kita mengejar Lailatul Qadar. Namun, apa yang lebih penting adalah semangat diambil dengan makna Lailatul Qadar.

Berdoalah bersungguh-sungguh agar kita dapat bertemu dengan Ramadan tahun ini. Sambutlah Ramadhan yang bakal tiba dengan penuh kegembiraan. Berebut-rebutlah melakukan amat kebajikan.

Bila tiba pula waktu perpisahan dengan bulan yang mulia ini, menangislah kerana kita akan berpisah dengan kemuliaan dan keberkatan hebat bulan ini.

Ayuh! Marilah kita sambut hadirnya dengan berlapang dada dan senyum yang mekar di seluruh jiwa. Anggaplah seolah-olah ini Ramadhan terakhir yang akan dilalui dan sudah pasti kita mahukan persembahan yang terbaik buat Rabbul Izzati. Insya ALLAH (“,)


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...