Followers

Monday, May 7, 2012

Hanya Persinggahan


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum dan salam ukhwah buat sahabat semua...

Alhamdulillah, dengan izinNya berkesempatan untuk berkongsi sedikit ilmu sebagai bekalan untuk menempuh kehidupan yang penuh ujian dan tekanan ini.



Dunia ini hanyalah satu persinggahan. Kehidupan kita di dunia ini umpama seorang musafir yang berhenti berehat di bawah sepohon pokok kemudiannya meneruskan perjalanan semula. Dunia yang kita tak ketahui berapa lama lagi boleh kita tinggal. Mungkinkah lagi beberapa tahun?. Beberapa hari?. Beberapa jam atau beberapa minit atau beberapa saat lagi?. Hala tuju kita semestinya syurga Allah kerana kehidupan di sana adalah kehidupan yang kekal... Namun apa yang telah kita lakukan untuk meraih syurga Allah?...

Terlalu banyak dosa yang telah kita lakukan. Walaupun peringatan demi peringatan di beri, kita masih melakukan perkara-perkara yang tidak disukai Allah. Begitu sukar untuk kita meninggalkan perkara-perkara jahiliyah. Terlalu banyak masa terbuang untuk perkara yang tidak berfaedah sedangkan masa yang ada ini terlalu singkat untuk mengejar kesemuanya.

Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud:
"Dunia adalah tanaman untuk hari Akhirat…"


Namun kerana tipu daya syaithan yang menghiasi kehidupan dunia dengan menjadikannya kekal dan indah pada pandangan manusia menyebabkan ramai yang terperangkap hingga menjadikan dunia sebagai matlamat. Ramai yang mengabaikan Akhirat hinggalah tiba saat mereka dipanggil pulang mengadap Allah SWT barulah mereka tersedar dan insaf, sayangnya keinsafan pada masa itu telah kehilangan harganya.

Walau pun hidup di dunia singkat berbanding kehidupan akhirat, tetapi ianya sangat penting, kerana ia adalah penentu samaada kita bahagia atau celaka di hari Akhirat nanti

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :

"Ada empat perkara yang apabila diberikan kepada seseorang sesungguhnya dia telah memperolehi kebaikan dunia dan akhirat…" Iaitu :


1. Hati yang sentiasa bersyukur…
2. Lisan yang sentiasa berzikir…
3. Tubuh yang sentiasa sabar dalam menanggung musibah… dan
4. Isteri yang tidak pernah khianat sama ada terhadap dirinya atau terhadap harta benda (suami)nya


Untuk bahagia di hari Akhirat, kita mesti melakukan sebanyak-banyaknya kebaikan ketika hidup di dunia. Berusahalah menjadi hamba Allah yang soleh dan solehah kerana kelak kita pasti bahagia di sana.

Kita mesti ingat yang akhirnya kita akan kembali kepada Allah SWT jua. Segala amalan semasa hidup kita akan menentukan apa kesudahan kita. Jika dunia ini menjadi ladang amal soleh maka kita akan bahagia selama-lamanya tetapi jika sepanjang kehidupan kita dipenuhi dosa dan maksiat maka kita akan menyesal selama-lamanya.

Sujudlah kita kepada Allah, mohonlah kepada Allah supaya kita terus berada di landasan yang lurus, mohonlah kepada Allah supaya kehidupan kita yang singkat ini direhai Allah…insyaAllah..Aminn




No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...