Followers

Saturday, June 18, 2011

Nama Isteri-Isteri Rasulullah SAW

Assalamualaikum...sebagai umat islam Nabi Muhammad SAW adalah junjungan besar kita dan kita adalah umat kepada rasul yang terakhir ini yang juga pemberi syafaat kepada kita semua di hari Akhirat nanti. Tapi sejauh mana kita mengenali personaliti yang menduduki ranking pertama dalam 100 orang berpengaruh di dunia sepanjang zaman ini??  Jadi hari ini aku nak kongsikan dengan semua mengenai isteri-isteri Rasulullah dan sedikit latar belakang mereka yang menjadi tulang belakang kepada perjuangan sepanjang hayat baginda. Ada 12 orang kesemuanya..




1) Khadijah Binti Khuwailid
Seorang saudagar kaya yang berkahwin dengan Rasulullah ketika berumur 40 tahun. Merupakan isteri pertama baginda.

2) Sawdah Binti Zam’ah
Berkahwin dengan Rasulullah pada bulan Syawal tahun ke-10 kenabian.

3) Aisyah Binti Abu Bakar As-Siddiq r.a
Berkahwin dengan Rasulullah pada bulan Syawal pada tahun ke-11 kenabian setahun selepas perkahwinan Rasulullah dengan Sawdah

4) Hafsah Binti Umar Al-Khattab r.a
Berkahwin dengan Rasulullah pada tahun ke-3 Hijrah. Menjadi janda selepas kematian suaminya Khunays Bin Hudhafah antara Perang Badar dan Uhud.

5) Zainab Binti Khuzaymah
Berkahwin dengan Rasulullah pada tahun ke-4 Hijrah. Bekas isteri Abdullah Bin Jahsy yang gugur syahid dalam Perang Uhud. Digelar Ummu al-Masakin (ibu orang miskin) sebab sifat pemurah dan penyanyangnya kepada yang miskin. Namun meninggal dunia dua atau tiga bulan selepas berkahwin dengan Rasulullah.

6) Ummu Salamah Hindun Binti Abu Umayyah
Berkahwin dengan Rasulullah pada Syawal 4-Hijrah. Balu kepada Abu Salamah.

7 ) Zainab Binti Jahsy Bin Riyab
Berkahwin dengan Rasulullah pada bulan Zulkaedah 5-Hijrah. Anak mak saudara sebelah bapa.

8) Juwayriyyah Binti al-Harith
Berkahwin dengan Rasulullah pada bulan Syaaban 6 Hijrah.

9) Ummu Habibah Ramlah Binti Abu Sufiyan
Berkahwin dengan Rasulullah pada bulan Muharam tahun ke-7 Hijrah. Bekas isteri kepada Ubaydullah Bin Jahsy yang bercerai dengan suaminya atas sebab suaminya telah murtad dan memeluk agama Nasrani.

10) Safiyyah Binti Huyai Bin Akhtab
Merupakan tawanan perang Khaybar. Rasulullah memerdekakannya serta mengahwininya setelah berjaya menakluk Khaybar.

11) Maymunah Binti al-Harith
Berkahwin dengan Rasulullah pada bulan Zulkaedah tahun ke-7 Hijrah. Saudara perempuan Ummu al-Fadl Lubabah Binti al-Harith.

12) Mariyah Al-Qibtiyah
Adalah budak Rasulullah yang kemudian beliau bebaskan dan beliau nikahi. Rasulullah memperlakukan Mariyah sebagaimana beliau memperlakukan istri-istri beliau yang lainnya. 




Sedikit fakta:
Sembilan orang masih hidup selepas kewafatan baginda. Dua orang pula meninggal dunia ketika baginda masih hidup.
Mungkin kita mengaku cintakan Nabi tapi banyak lagi sebenarnya yang kita tak tahu (barangkali lupa) akan sirahnya. Aku juga tidak banyak mengetahui dan kita hanya manusia biasa yang memang banyak kelemahan..Semoga sama-sama kita perbaiki pengetahuan kita mengenai Islam dan Sirah nabi-nabi kita dari semasa ke semasa..insyaAllah..







No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...