Followers

Wednesday, March 16, 2011

Hanya Seutas Tali

Assalamualaikum…sekali lagi diri yang lemah ini tidak jemu mengucap syukur pada MU ya Allah kerana memberi kesihatan dan  peluang kepada aku untuk terus hidup…bagi yang kurang sihat mungkin ia sedikit sebanyak sebagai penghapus dosa-dosa kecil dan tanda kasih Allah kepada kita.. dengan kesempatan hidup ini aku berdoa kepada Mu ya Allah…kalau ditakdirkan kami pergi dulu…Kau matikan lah kami dalam keadaan yang beriman…insyaAllah..alhamdulillah entry aku kali ini aku nak kongsikan sebuah lagi kisah pengajaran untuk kita semua dalam kita memahami erti persedian untuk bertemu dengan Nya kelak…





Di bandar Madinah tinggal seorang hartawan yang kaya raya hartanya ada di seantero dunia         ( masyaallah ini worang Banyak kayalah), kehidupan sehariannya dipenuhi dengan mengabadikan diri kepada Allah SWT bersedekah adalah amalan tetap beliau, dengan harta kekayaan yg melimpah ruah dia tetap dengan kehidupan yang sederhana, setiap kali datangnya musim haji dialah orang yg paling banyak mengeluarkan sedekah.




Beliau terkenal dgn baiknya dan disukai oleh semua penduduk disana. Hartawan tersebut mempunyai 5 orang anak yang kesemuanya sudah berkeluarga dan sibuk dengan urusan      masing-masing,Yang merisaukan si hartawan ini ialah bagaimana nanti kalau dia sudah meninggal dunia, bagaimana nanti anaknya akan menguruskan harta nya yg banyak itu........kerana anak2 beliau lebih cintakan dunia..... Bagaimana nanti kalau hartanya tidak digunakan ke jalan yg benar.



Siang malam ia bermunajat kepada Allah meminta PETUNJUK..........DAN........!apa yg harus dilakukan...... pada suatu subuh yang dingin, beliau telah mengumpulkan semua anak2nya untuk memberitahu wasiatnya....wahai anak2ku tujuan abuya mengumpulkan enta semua ini adalah untuk memberi tahu wasiat kepada kamu semua sekiranya, abuya sudah tiada lagi didunia ini, apalagi berpandangan lah mereka kerana terbayangkan harta bapaknya yang banyak,dan tak sabar lagi menunggu wasiat dari abuyanya......!Begitulah kelakuan anak2nya....yg membuatkan sihartawan itu sedih....




Tetapi dengan satu syarat.....sekiranya ia mangkat nanti,ia mahu salah seorang dari anaknya menemankan nya selama tiga hari semasa ia telah dikebumikan didalam kubur dan siapa yang sanggup dialah yang akan mewarisi hartanya,dan ia juga yg layak utk membahagikan harta tersebut kepada adik-beradik yang lain....sekiranya tiada yg sanggup hartanya akan diwakafkan kepada orang miskin. 



Terkejut katak lah anak2nya.......lalu mereka meminta untuk berbincang adik- beradik, abang yang sulung mengesyorkan agar diupah orang kampung yg miskin hidupnya untuk menemankan abuyanya semasa didlm kubur,sebab abuyanya, takan tahu siapa yg menemankan nya nanti kerana sudah mangkat dan selepas itu kita berikannya upah yang banyak dan menjadi kaya raya,kesemuanya bersetuju dgn cadangan tersebut, dan segera memberitahu yang mereka bersetuju dgn syarat tersebut,Abuya sungguh bangga dgn anaknya yg sulong......kerna pada anggapannya anaknya itu akan menemankannya nanti.....syukur katanya dlm hati.



Keesokan hari...........nya Maka kesemua anaknya pergilah keseluruh pelusok kg untuk mencari sesiapa yg sanggup menemankan abuyanya.. tetapi malang tiada siapa yg sanggup untuk tidur didlm kubor selama 3 hari dgn mayat,ini kerja gilo kata orang kg..setelah penat mencari' si sulong sudah hampir putus asa dan berehat di padang rumput yg dipenuhi kambing biri-biri.....dan ternampak seorang lelaki yg gagah dgn segulung tali di lengannya. Mungkin ini sipengembala kambing,baik aku cuba offer dgn dia...fikirnya, Dia pun menemui sipengembala kambing tersebut, bertanya akan kehidupannya,lalu sipengembala memberitahu keadaannya yg miskin kehidupannya kais pagi makan pagi kadang2 ia tak makan sampai 3 hari, kesiaan kata sisulong kepada nya..



 Lalu sisulong berkata mahukah kau menjadi kaya wahai sipengembala kambing, mestilah mahu jawapnya,,,,,dan menceritakan tujuanya dan dgn syarat .......Sipengembala kambing tersebut bersetuju.....kerana dgn 3 malam sahaja dia akan menjadi seorang saudagar 
kayyyyyyyaaaaa!Yahoooo 'Ana khyalah teriak sipengembala tu. ini kerja senang katanya kalau satu bulan pun ana boleh kata si penegembala kambing.




Dipendekkan cerita, selepas sepurnama berlalu maka mangkatlah abuyanya....maka bersedih bercampur gembiralah semua anaknya.Dan segeralah siabang sulong mencari sipengembala kambing tersebut agar menemankan arwah abuyanya seperti mana yg tlh dipersetujui, utk tinggal didlm kubor selama 3 hari 3 malam.Maka dgn segulung tali yg sentiasa berada ditangannya walau ia dengan bangganya masuklah kedalam kubor dan tidur bersebelahan mayat abuya, cuma dipisahkn dgn papan penutup liang lahat. Setelah Arwah abuya selamat dikebumikan dan ditalkin, maka tinggallah Sipengembala kambing bersama tali dan jenazah Abuya.


Di dalam kubur yang gelap gulita itu membuatkan sipengembala kambing menjadi cemas dan bau yg amat wangi membuatkan ia berfikir siapakah orang yg meninggal ini,ini mesti orang yg beriman,,,,sedang asyik berfikir........ terdengar suara garau memberi salam,maka terperanjatlah sipengembala tersebut,dlm fikirannya mungkin salam tersebut ditujukan pada jenazah disebelahnya.jadi ia mendiamkan diri sahaja.....namun tiada jawapan, sekali lagi salam diberikan dgn suara yg bertambah garau,bertambah kecut perutlah kawan tu...tetap ia mendiamkan diri..... masih tiada jawapan..






Sipengembala tersebut terfikir mungkin salam itu ditujukan kepadanya......terdengar salam yg ketiga dgn suara yg amat menakutkan,dgn terketar2 ia mejawap salam tersebut...... waalaikumssssssalam. siapa kamu wahai orang yg membawa tali,mengapa kau ada disini,lalu ia menceritakan perkara yg sebenarnya........kemudian suara itu bertanya lagi,apa yg kau bawa itu, Tali "jawapnya" apa guna tali itu,suara itu bertanya lagi......utk memudahkan aku menjaga kambingku dan kerja yg bakal kulakukan,suara itu bertanya lagi...... dari mana engkau dapat tali ini...... bagaimana cara kau mendapatkan tali ini......dari sumber mana kau beli tali ini........suara itu terus bertanya mengenai tali tersebut....



Sehinggalah sampai hari yg ketiga,Anak si arwah tadi pun menggali semula kubor tersebut dan mengeluarkan sipengembala tadi,dengan muka yg pucat lesi macam cicak tertelan ular ia menggigil ketakutan, membuatkan anak abuya menjadi bingung,maka bertanyalah ia kepada gembala tersebut mengenai ganjaran yg ia mahu,mintalah sebanyak mana pun, kami akan berikan padamu wahai pengembala....katanya, Lalu pengembala kambing tersebut memberitahu bahawa aku tidak mahu satu sen pun harta dari kamu wahai orang muda....mengapa tanya sisulong,lalu dia menceritakannya apa yg berlaku semasa didalam kubor selama 3 hari itu....



Sedangkan tali yg aku bawak ini pun sampai 3 hari masih belum habis ditanya....inikan pula harta yg banyak .... nasib baiklah kau dah keluarkan aku kalau tidak tak taulah apa nak jadi.macam mana aku nak jawab........! berapa lama pulak aku nak jawap dgn harta yg begitu banyak....jadi kau simpanlah harta kau tu baik2 kau gunakan dgn sebaiknya,maka sipengembala terus beredar dari situ dgn seribu keinsafannnnnnnn.



Semoga kisah ini dapat mengajar kita semua supaya tidak terlalu pentingkan kebendaan dunia dan sentiasa berdoa kepada Nya agar semua harta benda serta sumber pendapatan kita datang dari sumber yang halal..Disamping itu, pupuk lah sikap suka bersedekah dalam diri  masing-masing agar Allah sentiasa menyayangi kita…insyaAllah…


p/s:
Beruntunglah orang yang hari ini lebih baik dari semalam,
Terpedayalah  orang yang hari ini sama seperti semalam,
Dan celakalah orang yang hari ini lebih buruk dari semalam..



Yang paling jauh bukan lah tinta, mentari pun bukan jua rang bulan,
Tetapi adalah masa yang yang pergi dan tidak akan kembali,
Kelmarin yang luput menjadi secangkir kenangan,
Semalam yang terluput mengukir sesalan,
Yang ada, hanya hari ini dan akan datang,
Gunakan lah hari ini dengan sebaiknya,
Kerana esok belum tentu milik kita,
Sedangkan semalam telah pergi buat selama-lamanyaaaaa…..(“,)


















No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...