Followers

Tuesday, March 1, 2011

sakitnya mati!!





Assalamualaikum..alhamdulillah bersyukur yang tidak terhingga kepada Allah kerana masih deberi kesempatan untuk hidup dimuka bumi ini yang mana Allah hanya beri pinjaman sementara kepada kita..Kepada yang sudah kembali..kita redha akan pemergiannya kerana Allah lebih menyayanginya..Kali ini aku nk kongsikan sedikit pengetahuan yang mana kita sendiri akan hadapinya kelak…InsyaAllah


Allah merahsiakan saat kematian kita adalah untuk melihat sejauh mana kita melaksanakan amalan yang telah ditetapkan kepada kita dan sedalam mana pula kita meninggalkan larangannya. Manusia yang hatinya sentiasa ingatkan mati, akan melaksanakan tugas yang telah diamanahkan kepadanya dengan lebih jujur, bersungguh-sungguh dan ikhlas untuk mendapat keredhaan Allah s.w.t. Manusia begini sentiasa merasai setiap tingkah lakunya diperhatikan oleh Allah s.w.t. . Dan ia juga mengetahui setiap tanggungjawab dan amanah yang dipikul akan ditanya satu persatu oleh Allah swt di akhirat kelak. 







Sebagai umat islam…tiap kali aku membaca kisah saat kematian Nabi aku berasa sedih sangat..bayangkan Nabi kita Muhammad SAW pemimpin yang paling agung di dunia bila tiba saat kematian nya..baginda menyebut Ummatii..ummatii..ummatii..ya Allah sayangnya Nabi kepada kitaa..tapi kenapa kita sering lupa kedapaNya…malunya akuu..


Sedangkan Nabi ketika saat kematiannya baginda berasa sangat sakit ibarat sakitnya tiga ratus kali tetakan pedang dan umpama terkelupasnya kulit dalam keadaan hidup-hidup, maka rasa sakit menghadapi maut itu lebih dari 1000 kali sakitnya. Nauzubillah..sakitnya..




Ketika saat kematian Nabi juga, Jibril berkata kepada Allah..itu kekasih kamu..mengapa Dia menanggung sakit yang teramat sebegitu..Maka Allah berkata, itulah sesempurna kematian…Lalu baginda Rasulullah SAW berkata..ya Allah kalau beginilah sakitnya mati.. Ya Allah kau himpunkanlah keseluruh sakit-sakit mati umat ku nanti, biarlah aku tanggung seorang kata NAbi..subhanallah…


Sesungguhnya Nabi sehingga mahu menanggung sakitnya kematian kita..tapi kita buat tidak tahu saja dengan Nabi…kita lupa kepadanya..ya Allah berdosanya aku..


Oleh itu, untuk meringankan keseksaan roh ketika dicabut oleh malaikat maut,maka beberapa amalan tertentu yang perlu diamalkan.

Antaranya :-

Sebelum tidur :

1) Bacalah Surah Al-Ikhlas tiga kali

2) Selawat ke atas Nabi s.a.w.

3) Membaca Tasbih



Amalan Harian :

1) Sentiasa membaca Al-Quran

2) Memelihara solat terutama solat fardhu

3) Menghormati waktu azan

4) Membaca tasbih

5) Membanyakkan sedekah

6) Sentiasa berzikir menyebut Allah



Amalan yang perlu dijauhi :

1) Dusta

2) Khianat

3) Mengadu domba 

4) Buang air kecil berdiri -






Ya Allah, wahai pemilik nyawaku betapa lemahnya diriku ini, beratnya ujian dariMu kupasrahkan semuanya padaMu ya Allah..Ya Allah baru aku sedar indahnya nikmat sihat itu, tetapi tidak pandai aku mensyukurinya..kini aku mengharapkan cintaMu ya Allah..Ya Allah, segala kesakitan yang aku rasa biarlah menjadi penawar dosa-dosa ku ya Allah..Ya Allah kuatkanlah aku, lindungilah aku dari berputus asa dan jika aku mati.. PERTEMUKAN AKU DENGAN MU YA ALLAH….


Sampai di sini sahajalah yang aku ingin kongsikan. Semoga kita boleh mengambil Rasulullah SAW sebagai suri teladan yang sebaik-sebaiknya. Semoga Allah SWT menggantikan keburukan kita ini dengan kebaikan dan semoga Allah mempertemukan kita dengan nabi kita SAW. Bagindalah makhluk termulai.. wallahualam bissawab..









No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...