Followers

Sunday, September 11, 2011

Kisah Rooney,Safee Sali Dan Seorang Polis

Assalamualaikum...pertama kali kepada semua yang mengenali diri ini...aku ingin meminta maaf...jika ad pernah terguris hati...terkasar bahasa dan sebagainya...semoga Allah merahmati kalian semua...alhamdulillah..aku sekarang sudah berada dalam minggu final exam...hope semua yang terlibat akan dipermudahkan oleh Allah untuk menjawab..ok..sebenarnya tengah-tengah aku nak study tiba-tiba terpikir nak tulis entry blog... tiba-tiba dapat ilham nak tulis pasal cita ni...Cerita ini direka oleh aku semata-mata…mungkin agak merapu dan tidak masuk akal…tetapi ad mesej yang cuba aku sampaikan…hope kita semua dapat ambil isi tersiratnya... insyaAllah...



Rooney


Safee Sali


Polis





Pada hari ini aku rooney dan kawan aku Sali berada di old trafford ..aku mengenali Sali kerana dia diberi peluang berlatih bersama club kami yang terkenal iaitu MU…setelah tamat latihan Sali di MU ni aku bercadang untuk mengikut Sali pulang ke Malaysia untuk melancong…kat Pulau Pinang..

Sali : woii roney hang dh siap barang belum??..hang dok wat lambat apa ag..satgi flight terlepas apa pun x dak!! Dok kalut dengan  Fb  hang 2 jaaa… taw laa hang famous pon suma orang pakat kenai hang…

Roney : relex laa woii…flight kita lambat lagi laaa…hang jangan dok buat kalut boleh dak..aku baru nak layan peminat2 aku kt fb ni..aduiii…potong btoii laa…ni Sali hang tolong pi cek dapuq sat..tengok api tutup x g..cek karen apa suma…kita nak p lama ni 2 minggu…t kalu x tutup suma 2 jenohh aku nak bayaq..

Sali : ok2..aku dah cek suma..berehh..

           Roney dan Sali pon tiba di lapangan terbang old trafford dan  kelihan di situ ramai orang lebih memerhatikan roney berbanding Sali….

Sali : woii roney awat depa suma pakat dok usyaaa aku..hensem sangat kaa aku ni..??

Roney : niii…hang jangan dok perasan boleh dak…depa suma dok usya aku laaa…aku ni pemain bola terkenal..sapa yang x kenai aku habaq maii…??

Sali : laaa…yaka?...(malu3) engat depa dok usya aku..ya laaa aku taw hang famous deret dok hatrik jaa tiap kali main…

Roney : haaaa…taw x paaaa…woii Sali hang pi beli ayaq mineral sat…aku dahaga laa…aku malas pi satgi suma pakat dok serbu aku mintak tanda tangan laaa…nak bergambaq laaa….penat aku..hang tolong pi satt..

Sali : dalam hati (Oo mentang-mentang laa aku tak terkenal hang dok buli aku pulak noh..x paa x paa..tapi x terkenal seluruh dunia pon ada jugak kelab indon nak import aku…hahaha..(gelak sorang2)

         Setelah setengah jam menunggu, flight Sali dan roney pon tiba dan mereka naik dengan keadaan roney yang sering diperhati oleh penumpang lain dan melontarkan senyuman kepadanya berbanding Sali..

Roney : Sali aku nak tanya hang ni…hang bapa kali dah naik flight..??

Sali : mmmm…masuk nii…kali yang ke 2…awat pasai paa???

Roney : x dak pa aihhh…dak…aku dok tengok hang syokk pelik jaaa…macam x penah naik plak aku rasa..huhh..

Sali : amboii hang..perli kaa apa ni…woii roney hang tengok pramugari 2 cunn laaa..ejas mai sorang kat aku..hang kan famous…mesti dapat punya..no.fon pon jadi laaa…haha..

Roney : hang ni pon agak-agak laa…pramugari pon nak try…maksiat semua 2…

Sali :dalam hati (pandai pulak si roney ni bab agama)  urmmm ya laaa….

Setelah 5 jam mereka berada di dalam flight..mereka pon tiba di lapangan terbang Bayan Lepas, Pulau Pinang…setelah mereka turun seperti biasa orang ramai lebih memerhatikan roney berbanding Sali walaupon di negara Sali sendiri…

Roney : woii Sali jom p pekena nasi kandaq dulu..aku dah lapaq ni..tadi kat dalam flight x order apa pon.. aku dengaq kata kat Penang ni nasi kandaq dia sempoii punyaa….

Sali : haa…boleh gak…aku pon lapaq gak ni…ketaq lutut dah ni dok bawak beg ni…haa…hang mau dok taw laaa…ni peneng weiii …sekali hang pekena nasi kandaq….x tidoq malamm ooo habaq hang…

Roney : hang biaq betoii Sali…sampai macam 2 sekali…hang dok ranjauu aku paa..mentang2 ni tempat hang…

Sali: laaa sungguh…ni salii laaa…tarak tipuu punya…jom2 aku bawak hang p pekena…dok sembang kat sini sampai bila pon x habis…

     Mereka pon sampai di sebuah restoran nasi kandaq pelita dekat dengan Komtar…masing-masing memilih lauk yang mereka suka…

Sali : woii roney hang x amik papadom kaa???

Roney : menatang apa pulak dah papadom??..

Sali : 2 laa hang ni…papadom ni laa yang nak bagi sedap bila kita makan nasi kandaq ni…x dak ni x dak selera oooo..mau dok try laa weiii..

Roney : Ooo…yaka…x taw pulak aku…sebab aku kat sana x dak pon benda2 macam ni..woii Sali sudu x dak kaaa…aku nak makan ni…

Sali : niii…hang x payah dok buat budaya barat sangat..(taw laa hang barat pon)...hang p basuh tangan hang…kita pakai tangan jaaa…baru ada ummmm….

Roney : ya laaa….suma x kena aihhhh…

       Roney dan Sali pon menjamu selera…kelihatan roney sungguh khusyuk makan..mungkin terlalu lapar……selepas selesai makan mereka menuju ke hotel untuk check in..untuk ke hotel mereka menyewa kereta proton wira selama 2 minggu dari salah seorang kenalan Sali sepanjang mereka berada di situ…dalam perjalanan ke hotel…

Roney : woii Sali maii aku bawak keta ni boleh dak..nak try jugak aku bawak keta Malaysia ni…hahaha..

Sali : hang jangan dok wat pasai hang 2 mana ada lesen g…satgi x pasai2 kena saman pulak…

Roney : alaaa…boleh laaa kali ni jaaa…hang jangn risau ahhh….polis x dak punya…lagipon aku kn famous…polis mesti kenai aku...dy x jadi saman punya...hahaha….

Sali : mmmm…ikut hang laa….jadi apa-apa jangan dok salahkan aku pula nahhh…nah amik kunci ni…

Roney : ok…berehhh…small matter laaa brooo…chill jaa...

    Roney pon memandu kereta yang mereka sewa itu menuju ke hotel yang mahu mereka check in…sedang dalam perjalanan kebetulan ada roadblock di hadapan 2…pegawai polis yang menjaga di situ agak tua dan kelihatan tegas orangnya…dan mereka disuruh pegawai polis itu untuk memberhentikan kereta..

Polis : nak kemana ni?? Tengok lesen….

Roney : nak ke hotel encik…errr lessen…lessen x dak encik…

Polis : x dak???? hang keluaq sekarang..

Roney : woii sali macam mna ni…mampus aku….

Sali : 2 laaa…aku dah kata…dh x dak lesen ketegaq nak bawak jugak…mmm… encik ni Wayne Rooney encik..pemain bola yang terkenal 2(ayat bajet boleh lepas laa) ..dia datang nak melancong kat sini….

Polis : Wayne Rooney????.... .tak kenal pon!!!


     Setelah mereka berbincang,berdiskusi,berforum dan bertazkirah dengan pakcik polis yang tak pernah  tengok BOLAA kottt, akhirnya mereka akur dengan keputusan beliau..roney dikenakan saman yang agak mahal juga kerana dia orang luar..habis duit di situ sahaja dengan membayar saman....

Sali : Tuu laa hang roney….hang kata hang terkenal..famous laa sangat boleh main kat club MU tuu..ni pegawai polis pon x kenai hang ap cerrr…


Roney : (x terkata apa-apa2)


Akhirnya rooney mengerti…tidak semua orang mengenalinya walaupon dia terkenal.. Untuk apa kita terkenal di kalangan seluruh warga dunia. Tapi jika Pegawai Polis tidak mengenali kita x ada gunanya juga..….Kesimpulannya disini….


”UNTUK APA TERKENAL DI KALANGAN PENDUDUK BUMI…ANDAI KITA TIDAK DIKENALI OLEH PENGHUNI LANGIT”…

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...